UTM چیست

مقالات طراحی سایت

UTM چیست

۷۰ بازديد
طراحی سایت فروشگاهی در مشهد   UTM مخفف Urchin Tracking Module هست. Urchin در بالا یک اپلیکیشن تحلیلگر اینترنت بود که به وسیله کمپانی قابل انعطاف افزاری Urchin تهیه و تنظیم گردیده بود و برای ردیابی ظریف کردار بازدید کنندگان سایت بی سابقه پباده سازی شده‌است. در سال 2005 این اپلیکیشن به وسیله گوگل خریداری شد، این خرید سبب به ساخت Google Analytics دوست داستنی ترین ابزار تجزیه و آنالیز داده های اینترنت در سراسر وب شد. تگ Urchin Tracking Module ابزاری تحلیلی می‌باشد که توسط دیجیتال مارکترها برای پیگیری تأثیر همت های بازاریابی آنلاین خویش ، فهم بهتر رفتار بازدیدکنندگان تارنما و سنجش تلاش آنها به کارگیری میشود. مثلا، شما یکسری لینک و پیوند را در شبکه‌های‌اجتماعی به اشتراک می گذارید UTM به شما قابلیت و امکان می دهد دریابید که کدام کانال اجتماعی بیشترین محل ورود را به سایت شما داشته است؟ اینستاگرام؟ توئیتر؟ ...

در واقع UTM قطعه کدیست که شما می‌توانید به انتهای یک پیوند اضافه فرمایید، تا گزارشات ترافیکی صفحه متبوع را ردیابی و بازبینی فرمائید. هنگامی فردی روی لینک داده گردیده کلیک می کند ، پارامترهایی به Google Analytics ارسال می گردند، در آنجا تمامی داده ها انباشته شده و در قالب یک گزارش جامع در داشبورد های Google Analytics ظواهر میشوند.

در‌این نوشته‌ی‌علمی آرتامارکتینگ ما قصد داریم راهنمای کاملی را راجع به قطعه کدهای UTM در چنگ شما در اختیار بگذاریم.



کدهای UTM



مزایای استعمال از طریق UTM چه است؟
با به کار گیری از UTM، شما کار کشته خواهید بود تعداد بازدید کنندگان تازه و بازدیدکنندگان پیشین، میزان bounce rate ، تغییر تحول و همت ظریف رسانه های اجتماعی از ترافیک خویش را ردیابی فرمائید.

یک مزیت UTM که کمتر شناخته شده‌است اینست که به شما یاری می کند تا از ترافیک های DARK مرتبط با شبکه‌های‌مردمی، که ابزارهای تحلیلی قادر به ردیابی و به دست آوردن داده ها از آنها نیستند، خلاص گردید. این دقیقا به چه معناست؟ نوشته‌ی‌علمی خویش را در فیسبوک منتشر می‌کنید و برای تبلیغ مطالب خویش، پلتفرم کسب و کار فیسبوک را فعال کرده و پیکربندی لازم را انجام میدهید. آن‌گاه متوجه می شوید که در بین تعداد بازدیدکنندگان اعلام گردیده در Facebook با Google Analytics تفاوت های چشمگیری موجود است. برهان این فرمان میتواند این باشد که مخاطب شما روی لینک شما کلیک مینماید اما ورقه شما برای آنها بار گذاری نمی‌شود و یا این که مخاطب شما از تلفن قدیمی یا این که ورژن کهن مرورگر به کارگیری می‌نمایند. البته استدلال دیگر این میباشد که ترافیک شبکه‌های‌عمومی شما \\\"DARK\\\" میگردد و بوسیله Google Analytics ردیابی نمی‌شود. البته چنانچه پس از اینکه لینک و پیوند را وارد کرده، پارامترهای UTM را بیش تر نمایید، می‌توانید مطمئن باشید که Google Analytics آن را تحت عنوان یک ترافیک اجتماعی تشخیص می دهد!

فرض کنید هفته گذشته نوشته‌ی‌علمی خویش را در توییتر به اشتراک نهاده اید که‌این نوشته‌ی علمی دربردارنده لینکی میباشد به سایت شما، Google Analytics تعداد بازدید کنندگانی را که از روش این پیوند به وب سایت شما هدایت گردیده اند را گزارش می‌دهد و یا این که داده ها جزئی‌تری مثل اینکه هر استفاده کننده که وارد تارنما شما گردیده یک‌سری برگه را مشاهده نموده است؟ را ارائه می‌دهد.

از طرف دیگر همین نوشته‌ی علمی را در یکسری کانال اجتماعی دیگر به اشتراک نهاده اید ، یا این که آدرس اینترنتی تبلیغاتی ارسال نموده اید. به وسیله گزارشات UTM می توانید بفهمید بازدیدکنندگان تارنما شما دقیقاً از کجا آمده اند؟



پارامترهای UTM چه می باشد و چه گونه عمل می کند؟
یک پارامتر UTM، یک تگ میباشد که در انتها URL افزوده میگردد و با کلیک بر روی آن داده ها به UTM ارسال میگردد . هر UTM مشتمل بر پنج پارامتر میباشد که هر مورد معنای خاصی دارااست که در تحت به آن می‌پردازیم:

utm_source:

منشاء ترافیک شما چه است؟ (به عنوان مثال چهره بوک ، توییتر و غیره)

utm_medium:

این پارامتر نشان می‌دهد که شما از چه گونه لینکی به کارگیری کرده‌اید؟

utm_campaign

کدام کمپین مخاطبان شما‌را جذب نموده است؟

utm_content

کدام یک از مطالب برای ارسال شما بهتر میباشد؟ برای مثال نصیب هدر وبسایت مخاطب بیشتری را جذب می‌کند یا این که نصیب کنار تارنما؟

utm_term

این پارامتر برای جستجوهای مبلغی به کارگیری می شود و مشخص و معلوم می نماید کدام جستجوی پرداخت گردیده بیشترین ترافیک را برای شما به ارمغان آورد؟ (برای مثال در صورتی کمپین هایی را خریداری نموده اید می‌توانید واژه کلیدی مورد استعمال خویش را مشخص و معلوم فرمائید)

5 پارامتر فوق متغیرهایی می‌باشد که هنگام تولید یک لینک و پیوند UTM از آن‌ها به کار گیری می‌کنید، که سه پارامتر اول اجباری campaign و medium ، source ،در حالی که content و term از روی اراده می‌باشد.



استفاده از کد UTM



به چه شکل یک لینک و پیوند UTM را ایجاد فرمایید؟
او‌لین نحوه اینست که به طور دستی UTM را تولید نمایید، به صورت نمونه با سه پارامتر میتوان یک UTM ایجاد پیوند https://www.utmthings.com را در لحاظ بگیرید ، شما یک پست را در رخ بوک به اشتراک گذاشتید و از آن برای تبلیغ تخفیف در بسته قابل انعطاف افزاری که می فروشید به کار گیری کردید.

پارامترهای شما به شرح زیر خواهد بود:



کدهای UTM



لینک UTM شما به شرح زیر خواهد بود:



https://www.utmthings.com/؟utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=softwarediscount2017



می‌اقتدار از ابزارها یا این که سرویسهایی بهره برد که مقدار پارامترهای اجباری را به آن بدهیم و آنها UTM را برای ما بسازند. یکی‌از این سرویسها BUILDER URL CAMPAIGN GOOGLEاست؛ عمل با این خدمت که توسط Google ارائه شده‌است، فوق العاده عادی هست و فقط نیاز دارد تا شما پارامترها را در نصیب فیلد وارد نمائید تا این خدمت یک پیوند فراهم UTM را برای شما مهیا نماید. به کار گیری از این خدمت حتی توضیحی را در چنگ شما قرار می‌دهد. گوگل همین خدمت را برای برنامه های Android (Google Play URL Builder) و iOS (iOS Camping Tracking URL Builder) نیز ایجاد نموده است.

علاوه بر این، چند خدمت برای شبکه‌های‌عمومی هم وجود دارند (از گزاره Buffer یا این که Amplifr.)که ردیابی UTM را بطور خود کار انجام می‌دهد،

Effin Amazing نیز پلاگین ای می‌باشد درگوگل کروم که می توانید برای ساخت پیوند UTM از آن استعمال فرمائید.



چه‌طور می قدرت حاصل گزارشات UTM را رویت کرد؟
فعلا که فهمید UTM مخفف چه می باشد و چه‌گونه می توانید لینک و پیوند UTM را بسازید، حال می‌توانید گزارشات را از روش Google Analytics باز‌نگری فرمائید. فراموش نکنید بدون شک اکانتی در Google Analytics ساخت فرمائید تا بتوانید نتایج utm را ببینید، بعد از داخل شدن به اکانت کاربری خویش نتایج utm از دو مسیر زیر قابل مشاهده می‌باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.