تاريخچه وبلاگ ووبلاگ نويسی

۵۹ بازديد
طراحی سایت فروشگاهی در مشهد برخی بر این عقیده می باشند که اولین وب لاگ به وسیله تیم برنرزلی ( اختراع کننده اینترنت ) ایجاد که در آن او به وبسایت های جدیدی که در آن دوره ایجاد و بر روی اینترنت فعال می شدند ، اشاره می نمود. دومین وب لاگ به وسیله برند اندرسن ایجاد که او نیز در آن عملیاتی شبیه بلاگ برنرزلی را انجام می اعطا کرد.
در مسافت بین سالیان 1996 تا 1997 که در طراحی وب سایت و پباده سازی پرتال از آن تحت عنوان انفجار اینترنت ، ذکر شده می‌گردد ، چندین وب لاگ جدید دیگر نیز ایجاد گردید . از بلاگ های اولیه می شود به وب لاگ Dave Winner ، وب لاگ Berger و Cameron Barrett ، اشاره نمود . محتویات بلاگ های اولیه اکثرا" دربرگیرنده تیم ای از لینک ها و توضیحات مفصلی بود که متناسب با عشق نویسنده ایجاد می‌شد. ولی به دنبال بلاگ نویسان ، عشق و علاقه به ایجاد وب لاگ هایی پیدا کردند که در آن مطالبی را درج می کردند که خویش تمایل به تلاوت آن را در آینده داشتند مثل دفترچه خاطرات فردی. بدین ترتیب ، بلاگ ها بسیار فردی و دارنده شخصیتی یگانه برای خویش شدند .
توسعه وب لاگ ها : اکثر وب لاگ های قبلی در ساخت سایت و پباده سازی پرتال به وسیله طراحان اینترنت و اپلیکیشن و تحت عنوان یک فعالیت جانبی که در خانه دنبال می نمودند ، ایجاد و محتوی و ماهیت اطلاعاتی آنها درباره با توانمندی و پتانسیل های رشته آوری هایی بود که در آن دوره یکی بعداز دیگری مطرح می شدند . تعداد بلاگ ها در صدر بسیار اندک و محدود بود تا این که در سال 1999 با راه‌اندازی چندین سرویس رایگان و یا ارزان قیمت دررابطه با بلاگ و وب لاگ نویسی ، تعداد آن‌ها رو به افزایش نهاد . سرویس هائی نظیر : Pitas, Livejournal ، Blogger و EditThisPage.com ، مثال هائی در این زمینه می‌باشند . به کار گیری از سرویس های فوق،نیازمند علم فنی بالائی نبود و هواداران به ایجاد وب لاگ می توانستند تخت‌گاز مبادرت به ایجاد وب لاگ متبوع خویش نمایند . ( پرورش چشمگیر بلاگ و بلاگ نویسی ) .
تا میانه سال 2000 ، بیش از یکهزار بلاگ ایجاد و این رقم تا میانه سال 2002 به بیش از نیم میلیون رسید. بر طبق آمار جانور، تعداد بلاگ های ایجا د گردیده بوسیله سیستم های وب لاگ نویسی به بیش از چندصدهزار رسیده و هر چهل ثانیه یک وب لاگ جدید ، ایجاد می شود
( بیش از شصت هزار بلاگ در هر ماه . مبداء ) .
یکی از مهمترین تحولات مهم در رابطه با وب لاگ ها ، تبدیل آن به یک رسانه خودمانی بود. تعداد زیادی از مولفین و نویسندگان بلاگ ها از بلاگ خویش برای مشاجره در رابطه با موضوعات گزینه عشق و یا موضوعات نقل شده بوسیله سایر نویسندگان در بلاگ های دیگر به کار گیری و با بکارگیری لینک های متفاوت،قابلیت و امکان دنبال نمودن مباحث متبوع را در اختیار خوانند گان قرار می‌دهند. بدین ترتیت ، خوانند گان عشق و علاقه مند ، می توانستند در مباحثه متبوع کمپانی و علاوه بر دانایی از سایر دیدگاههای جانور ، نقطه نظرها خویش را بیان و یا شخصا" مبادرت به ایجاد وب لاگ و دنبال نمودن مباحث متبوع در وب لاگ خویش نمایند .
از دید ظاهری ، شاید وضعیت فوق را بتوان شبیه ارتباطات "چندین نفربا چندین نفر" در حیث گرفت که تا به امروز به انواع متفاوتی نظیر newsgroups ( مجموعه های خبری ) و یا mailing lists ( لیست های طومار ) ، پیاده سازی شده‌است . در این ارتباط یک تفاوت اساسی موجود است : با اعتنا به اینکه نطرات ارائه گردیده بر روی فصای وابسته به تالیف کننده وب لاگ فرستاده میشود ، جواب به سایر اشخاص ضروری نبوده و آنها جواب خویش را با مراجعه به بلاگ ، مشاهده خواهند کرد. یکی دیگر از تحولاتی که به طور همزمان با پرورش و بسط بلاگ ها محقق گردید ، مطالعه وب لاگ ها به وسیله سایر وب لاگ نویسان بود که سبب ساز ایجاد پدیده ای با اسم blogrolling ، گردید . ( بخشی از یک بلاگ که لیست سایت هائی را که نویسنده وب لاگ - بلاگر - ، آنها‌را بطور منظم و همیشه مطالعه و اصطلاحا" به آنها راز می‌زند را معین می نماید. این بخش معمولا" در بخش سمت راست و یا چپ ورقه بلاگر ویا در یک ورقه مجزاء قرار می گیرد ) . یکی از خصایص جذاب این لینک ها ، ایجاد یک جامعه ارتباطی ( کانال ای ) بین بلاگ نویسان می‌باشد .

وضعیت اخیر وب لاگ و بلاگ نویسی : بلاگ و بلاگ نویسی همچنان فرآیند توسعه خویش را ادامه داده و هر روز بر تعداد وب لاگ نویسان افزوده می‌شود .جامعه بلاگ نویسان را قشرها متعدد جامعه تشکیل می‌دهند .( پیاده کنندگان اپلیکیشن ، طراحان اینترنت ، متخصصین و کارشناسان حرفه آوری های داده ها و ارتباطات ، معماران اطلاعاتی ، مجله نگاران ، وکلاء ، متخصصین آموزشی ، مشاوران و محققین حرفه آوری داده ها ، سیاستمداران و ... ) . با دقت به سکو بسیار مهم بلاگ نویسی برای خبرنامه نگاران ، دانش کده MIT در پائیز سال 2002 ، مبادرت به ارائه یک واحد مختص برای دانشجویان کرده است و همان گونه که روایت شده سئو وبسایت در سایت طولانی تر معنی دارااست و در بلاگ عملا سئو یعنی صرف هزینه بر روی وبسایت سایر افراد

بلاگ چیست ؟
وب لاگ ، یک کاغذ اینترنت ( شبیه یک خبرنامه فردی ) و با قابلیت دستیابی عموم یوزرها به آن میباشد . وب لاگ ها ، مبتنی بر یک نظم مختص بهنگام و محتوی وب لاگ نشاندهنده شخصیت تالیف کننده و یا مولفان آن هست . اولویت استقرار و یا تکثیر مقاله مبتنی بر یک ساختار هنگامی صورت می گیرد. در این شرایط خواننده‌گان وبلاگ ها همواره در صدر جدیدترین مقاله و یا مطالب منتشر گردیده را مشاهده و در فیس تمایل آن را مطالعه می نمایند .
اکثر بلاگ ها دارنده یک خط فکری یگانه بوده و به نوعی آن را دنبال می نمایند . برای مثال" در حالتی که که یک بلاگر عشق مند به رشته آوری باشد ، با گردآوری مقاله از منابع متفاوتی نظیر : نمایشگاه ها ، سمینارها و یا وبسایت های دیگر ، آن‌ها را با فرمت متبوع در وبلاگ خویش تثبیت و در اختیار مخاطبان خویش قرار دهد یا این که از سئو وبسایت های متداول استعمال کند. در صورتی یک بلاگر عشق مند به یک بیماری مختص بوده و مسائل علمی آن را به نوعی دنبال می نماید ، قادر است نوشته‌ی علمی و موضوعات جدید منتشر گردیده درباره با بیماری متبوع را بر روی وب لاگ خویش منتشر نماید . در‌صورتی‌که که یک بلاگر , عشق و علاقه مند به مسائل اقتصادی می‌باشد ، قادر است با کاوش و یافتن نوشته‌ی‌علمی جدید درباره با اقتصاد، آن ها را بر روی وبلاگ خویش منتشر نماید .
بعضا از بلاگ نویسان از وبلاگ خویش به منزله یک گالری عکس و یا بریده خبر نامه ها ( صورت خاصی از یک یاد online ) به کارگیری می نمایند. هنگامی که بلاگر یک لینک مطلوب را در این خصوص پیدا نماید و یا اطلاعاتی خاصی را که قصد دارااست آن‌ها را بخاطر بسپارد ، آن ها را بر روی وبلاگ خویش قرار میدهد .وب لاگ یک محیط الکترونیکی قابل کاوش را آماده که طرفداران میتوانند با به کارگیری از یک مرورگر اینترنت و در جای جای ای از عالم به محتویات آن ها دستیابی داشته باشند. یکی از ویژگی هائی که در کلیه وب لاگ ها به نوعی رعایت می‌شود ، ماهیت تکثیر و استقرار داده ها بر روی وب لاگ مبنی بر یک نظم وقتی مختص میباشد ( تقویم اطلاعاتی ) . وب لاگ شبیه یک روزنامه و یا مجله online هست که تالیف کننده آن می‌تواند در رابطه با موضوعات گوناگون در طول دلخواه ، در آن اطلاعاتی را درج و منتشر نماید. تعداد زیادی از وبلاگ ها دارنده گروه ای دیدنی و باارزش از لینک ها به سایر وب لاگ ها ویا تارنما سایت هائی میباشند که تالیف کننده وبلاگ آنها را مثبت و مفید ارزیابی می نماید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.